"Ha egyszer elköltözöm, Berlinre szavazok.."

 

A horvát Petar Dundov szeptember 22-én végre a Corvinon! Az Astronautmusic által delegált program előtt a Music Man Records kiemelkedő elektronikus zenei alakjával beszélgettek az asztronauták, ahol kiderült miért nem választotta Berlint, mi az a helyszín, melyet még nem hódított meg, és hol van az összhang a fellépések és zeneírások között Petar életében. Kerülj a fényre, tudj meg mindent, mielőtt a sötét falak között táncolnál!

Szia Petar! Először is köszönöm, hogy időt szakítasz ránk. Te egy világszerte elismert és sikeres művész vagy. Az Awakenings, Exit, I Love Techno, Berghain, Air, Womb, Space, csak néhány helyszín azok közül, ahol rendszeresen fellépsz. Mindig vannak azonban újabb álmok és célok. Kérlek, mesélj egy kicsit a soron következő terveidről.

Mindig vannak új felfedezésre váró helyszínek, sosem voltam még Brazíliában vagy Dél-Afrikában. Több jó barátom járt már ezeken a helyeken és annyira jó sztorikat meséltek, hogy mindenképpen szeretnék én is eljutni oda. Nagyon szívesen elmennék a Burning Man-re is, fantasztikus lehet a helyszín és a vibe. Egy hosszú turné után ismét több időt tölthettem a stúdióban, és rengeteg ötletem van egy új albumhoz, és ha minden jól alakul, akkor a jövőben a fentebb említett helyszínekre is sikerül eljutnom.

Mennyire fontos egy szoros kapcsolatot kialakítani a zenével, amit játszol? Rengeteg az új megjelenés, lehetséges egyáltalán egy „intimebb” hosszabb kapcsolat kialakítása egy zene vagy album iránt?

Hogyne, mindig van egy ilyen tendencia, ha egy igazán jó zenét fedezel fel. Ha egy jól összerakott albumot hallgatsz, megismered a művész kifejezésmódját, ilyenkor néha olyan érzésem van, mintha személyesen is ismerném őt, holott sosem találkoztunk még. De amint felrakom a zenét, felismerem és megértem a mögötte húzódó mélyebb összefüggéseket és struktúrákat, amelyek a belső érzelmi világából származnak. Minden embernek van egy saját, egyedi frekvenciája, és ha ez összhangban van az enyémmel, akkor ezt megjegyzem és követni kezdem az illető megjelenéseit, olyan formán, ahogy a DJ szettjeimet is építem.

Mi számodra a legfontosabb kihívás, mint DJ?  DJ vs. Producer. Zenét írni, és megosztani a világgal, ezt teszi számodra érdekessé a szakmát?

Ami igazán vonzott a DJ-zésben, az a lehetőség, hogy a zenémet egy tágabb kontextusba állítsam, hogy, hogyan illeszkedik bele a globális hangzásba a világon. Producerként rengeteg időt töltesz azzal, hogy megtaláld a „saját hangod”, és évek múlva eljuthatsz egy olyan komplex és mély hangzáshoz, amit nehéz egy szélesebb rétegnek megérteni. Néhány művész nem foglakozik ezzel, és ez rendben is van, de én mindig kíváncsi voltam, hol helyezkedik el a „hangom” a világegyetemben. A DJ-zés a legjobb formája annak, hogy lássam, hogy harmonizál a világ ritmusa az enyémmel és válasz néhány olyan kérdésre is, amit máshol nem találtam.

Egyre több zene van, és egyre nehezebb felfedezni, hogy mi eredeti és mi az, ami remake. Mi a véleményed a gyökerekről, a tradíciókról, az eredetiség tiszteletéről és a forrásokról?

Szomorú, de általában nincs megfelelő oktatás, előképzettség az elektronikus szubkultúráról, így ezek a dolgok csak úgy megtörténnek. Persze megértem, hogy ma annyi minden történik és olyan gyorsan, hogy lehetetlen mindent észben tartani a kezdetektől. Én azonban még akkor kezdtem a szakmát, amikor a klubzene gyerekcipőben járt, ahol még természetes volt, hogy megismerjük és értsük, hogy honnan indult ez az egész.

 petar studio WAL5623

 

Mi az az egy dolog, amin szívesen változtatnál a jelenlegi zenei szcénában?

Bátorítanám a promotereket, a „nyilvánvaló” aktuális sztárok mellett az új, „ismeretlen” dolgok, fellépők kipróbálására. Új arcokra van szükség a klubokban, a sokszínűség mindig jobb.

Hiszel benne, hogy lehet „olvasni a közönségben”? És ha igen, hogyan tudod mindezt átültetni a gyakorlatba?  Ilyenkor ez egy „intim” kapcsolat közted és a publikum között, vagy inkább - ahogy Derrick May fogalmazott egykor - egy „csata”?

Hiszek benne, hogy meg lehet érteni, mi történik a táncparketten. Idővel kifejleszted ezt a képességet, és ahogy egyre több klubban játszol, úgy leszel egyre tapasztaltabb. Ha először lépek fel valahol, akkor mindig korábban érkezem, így lehetőségem van átvenni a klub hangulatát, a vibe-ot. Amikor átveszem a pultot, jön egy kb. 15-20 perces „bevezető”, ha alaposan odafigyelsz, megérted mire vágyik a közönség. Azt hiszem ez a legfontosabb a DJ-zésben.

Sok DJ költözik külföldre, amint beindul a karrierje. Berlin, Barcelona, Ibiza... mind népszerű célok. Te hogy vagy ezzel, gondolkodtál már rajta, hogy elköltözöl Zágrábból?

A 90-es években lett volna lehetőségem Berlinbe költözni, de végül mégis Zágráb mellett döntöttem. Úgy gondolom minden országnak, csakis rá jellemző különleges társadalmi kontextusa van, amit ha lefordítasz zenére, akkor egy csodálatos sokszínű világot kapsz. Lehet, hogy így több időbe telik mire befutsz, de ha zenész vagy, akkor a kreatív folyamat fontosabb számodra, mint a siker és az elismerés. De ha egyszer mégis elköltözöm, akkor Berlinre fogok szavazni. :)